Podvozek Ringhoffer-Tatra
Vozy původní řady Calm, později označené Balm, Bam a v 80. letech Bnp číselného označení 21-29, s jejichž výrobou bylo započato v roce 1939 v provedení s postranní chodbou
a letech 1949-1950 s chodbou uprostřed. Vozy s původním určením k řazení do lehkých motorových rychlíků ve vnitrostátní přepravě rychlostí do
120 km/h byly navrženy k motorovým vozům M 284.0,1 s nimiž shodné tvary skříně. Později se, z důvodů velké hmotnosti a problematického individuálního vytápění, uplatnily ve vlacích tažených lokomotovami.
Pro výše zmíněné vozy navrhla firma Ringhoffer-tatra vlastní konstrukci podvozků s rozvorem 2800 mm.
|
obr.1: podvozek Ringhoffer-Tatra
|
Vůz řady Bam rok výroby 1949-1950
|
obr.2: souprava vozů řady Bam v Hradci Králové na oslavě 150 let trati Pardubice - Liberec
|
Hmotnost vozu | 32 500 kg
|
Délka přes nárazníky | 22 520 mm
|
Vzdálenost otočných čepů | 14 800 mm
|
Míst k sezení | 88
|
Brzda | Soustava KNORR, rychločiný rozvaděč, jeden brzdový válec 12 palců, zdrže jednošpalíkové
|
Přechod mezi vozy | Přechodový můstek, dvířka a shrnovací zábradlí
|
Okna v oddílech | Celospouštěcí vyvážená s rámy lisovanými z ocelového plechu a jednoduchým sklem
|
Vůz je vytápěn nízkotlakým parním topením z vlastního i cizího zdroje s automatickou regulací. Jako vlastní zdroj páry slouží
nízkotlaký kotel s naftovým vytápěním, umístěný ve vytápěcí kabině uprostřed vozu.
|
|
obr.3: fiktivní oddíl vozu Bam | obr.4: celkový pohled do oddílu vozu Bam
|
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky tatra / Ringhoffer-Tatra