Podvozek Ringhoffer-Tatra

Vozy původní řady Calm, později označené Balm, Bam a v 80. letech Bnp číselného označení 21-29, s jejichž výrobou bylo započato v roce 1939 v provedení s postranní chodbou a letech 1949-1950 s chodbou uprostřed. Vozy s původním určením k řazení do lehkých motorových rychlíků ve vnitrostátní přepravě rychlostí do 120 km/h byly navrženy k motorovým vozům M 284.0,1 s nimiž shodné tvary skříně. Později se, z důvodů velké hmotnosti a problematického individuálního vytápění, uplatnily ve vlacích tažených lokomotovami. Pro výše zmíněné vozy navrhla firma Ringhoffer-tatra vlastní konstrukci podvozků s rozvorem 2800 mm.
podvozek Ringhoffer-Tatra
obr.1: podvozek Ringhoffer-Tatra

Vůz řady Bam rok výroby 1949-1950

souprava vozů řady Bam v Hradci Králové
obr.2: souprava vozů řady Bam v Hradci Králové na oslavě 150 let trati Pardubice - Liberec
výkres
Hmotnost vozu32 500 kg
Délka přes nárazníky22 520 mm
Vzdálenost otočných čepů14 800 mm
Míst k sezení88
BrzdaSoustava KNORR, rychločiný rozvaděč, jeden brzdový válec 12 palců, zdrže jednošpalíkové
Přechod mezi vozyPřechodový můstek, dvířka a shrnovací zábradlí
Okna v oddílechCelospouštěcí vyvážená s rámy lisovanými z ocelového plechu a jednoduchým sklem
Vůz je vytápěn nízkotlakým parním topením z vlastního i cizího zdroje s automatickou regulací. Jako vlastní zdroj páry slouží nízkotlaký kotel s naftovým vytápěním, umístěný ve vytápěcí kabině uprostřed vozu.
interiér vozu Baminteriér vozu Bam
obr.3: fiktivní oddíl vozu Bamobr.4: celkový pohled do oddílu vozu Bam

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky tatra / Ringhoffer-Tatra